Kost og kolik

Mælk, smør, ost og andre mælkeprodukter

Kost og kolik

Nogle fødevarer synes at provokere kolikken eller måske ligefrem være årsag til den.  Ammer du kan det helt sikkert betale sig at prøve at udelukke de to største syndere, komælk og frugt, fra din kost.  Får barnet flaske, så prøv Nutramigen modermælkserstatning (Eller en anden hyperallergen modermælkserstatning). Det koster en halv arm, men bliver en hel del billigere hvis du får recept på det fra din læge. Under alle omstændigheder er det godt at tage lægen med på råd, hvis du overvejer at skifte til en hyperallergen modermælkserstatning. De smager ikke ret godt, og der skal holdes øje med om barnet spiser det det skal.

 

Undersøgelser har vist at op til 50 % af kolikbørn bliver symptomfri ved at fjerne komælk!

Kolik og mælk

Halvdelen! Det er altså gode odds. Men skal nok huske at kolik definitionen er lidt flydende, tænker jeg. Det handler om at de kom ned på den mængde skrigetimer som var fastsat som normalen. Men selv hvis der så er lidt kolik tilbage, så er det stadig en fantastisk forbedring og helt klart et forsøg værd.
Jeg fik selv reduceret gråden hos min søn med nok 80 % ved at fjerne mælkeprodukter og frugt fra min kost! Det er altså en ændring der kan mærkes.

Hvad skal jeg undgå?

Udelukker du komælk, så er det ALT der indeholder mælkeprodukter. Læs ingredienslisten på alt du har tænkt dig at indtage -mælk gemmer sig mange steder og under mærkelige navne. Der er fuld effekt efter 14 dage, hvis det gør en forskel for netop dit barn. Det tager lidt tid at få det ud af systemet.

Komælksparanoia

Efter 14 dage har du -hvis det har virket- uden tvivl både nydt roen og udviklet komælksparanoia! Der skal nemlig meget lidt til, før der er kontant afregning i form af høje skrig. Man lærer ret hurtigt hvad der er ok at spise, og må prøve at tilgive sig selv når det smutter.

Laktosefri mælkeprodukter

Lad dig ikke snyde af laktosefri mælkeprodukter. Laktose er mælkesukker. Det din baby reagerer på er protein i mælken, ikke sukkeret. Det hjælper derfor ikke noget at bruge laktosefri produkter. Du skal helt undgå mælkeprodukter.

Alternativer til mælk

Der findes en lang række (mere eller mindre velsmagende) alternativer til komælk.
Rismælk er ganske velsmagende, og kan bruges i sovs osv. ligesom almindelig mælk. Det skal dog begrænses lidt, da det ikke er sundt for dig og din baby at indtage ris hver dag, på grund af indholdet af ricin. Der er forskel på smagen alt efter producenten. Vi var glade for Naturli Økologisk Risdrik.
Mandelmælk kan også bruges. Det har sådan en svagt grynet fornemmelse som det måske ikke er alle der bryder sig om. For mig virker smagen lidt dessert-agtig. Fås også i en variant med hasselnød og praline, som smager udmærket og nærmest er slik.
Havremælk kan også bruges.
Soyamælk fås mange steder. Igen en smagssag. Personligt er jeg ikke vild med det. Man skal også være opmærksom på at nogle kolik babyer reagerer på soya.

Opskrifter uden mælk

De 2 nemmeste måder at finde opskrifter på mad uden mælk er at kigge på asiatisk madlavning, eller søge efter vegan produkter og veganske opskrifter. Der indgår ingen mælkeprodukter i veganske opskrifter. Til gengæld heller ingen kød, men det kan man jo vælge at tilsætte. Veganerne har også en lang række produkter, pålæg osv. som er lavet helt uden mælk.
Man kan også lave en hel del af det mad man plejer, uden mælk. Enten ved at tilsætte rismælk i stedet, eller bare udelade mælk, smør og creme fraiche når det er muligt. Når man steger kan man bruge olie i stedet for smør.

Kolikmor har nu kogebøger uden mælk. Se dem her.

 Frugt og kolik

En anden stor synder er frugt, og frugtsyre. Citrusfrugt og æbler er værst. Juice….giver reaktion. Tjek også om det du spiser eller drikker er tilsat citronsyre.

Fødevarer der kan være forbundet med kolik

Her er en liste over ting du kan prøve at udelukke. Kan du kun overskue én ting, så drop mælken.

  • Komælk
  • Frugt og frugtsyrer
  • Soya
  • Chokolade
  • Løg
  • Koffein
  • Korsblomstrende grøntsager. F.eks.: Broccoli, kål og radisse
  • Hvede

Kan min baby så aldrig spise det her igen?

Ganske få kolikbørn har vedvarende allergi for fødevarer. De fleste babyer holder op med at reagere på maden, når kolikken stopper. Du er nød til at prøve dig forsigtigt frem, for at finde ud af hvornår kolikken er væk.

Hvad hvis det ikke virker?

Så spis endelig som du plejer, og led efter løsningen et andet sted.

 

Udstyr

Her er et par udvalgte ting fra Kolikmors webshop, som kan hjælpe dig, hvis dit barn ikke tåler mælk.

Det mælkefri køkken er fuld af mælkefri mad

Det Mælkefri Køkken 299,-
80 lette og lækre opskrifter på mad uden mælk.

charley the chameleon for sleep

Charley the chameleon 299,-
God til at distrahere fra mavepinen.

WubbaNub sut med abe

WubbaNub Sut 129,-
Bliver ofte et stort hit og er god til trøst.

 

 

 

 

 

 

 

 


 Mere om kolik og allergener

Hvis du har overskud (ok, efter kolikken måske) så kan du læse denne opgave om Spædbarnskolik og ernæring, lavet på Forskningsinstitut for human ernæring, Den kongelige veterinær- og landbohøjskole.

Undersøgelse af sammenhæng mellem kolik og komælk. 35 ud af 66 babyer blev symptomfri ved elimination af komælk.

Artikel om Elimination diet hos All About Colic.

Famaceut og kemiker Abelone Christensen mener at have fundet en sammenhæng mellem komælk og frugt og måske fundet den ingrediens der forårsager kolik hos nogle børn.